Какво правиш, когато центърът на града се опира във възвишение? Правиш красиво панорамно стълбище (като например piazza di Spagna в Рим). А когато имаш огромно възвишене? Разбира се, правиш огромно стълбище-каскада, обсипано с цветя и скулптури, а в хълма под него правиш поредица от изложбени и концертни зали.
Йереван е построен на грамадна тераса; в единия си край градът продължава да се спуска надолу към Араратската долина, а в другия – да се изкачва нагоре към подстъпите на Малкия Кавказ. Едно такова “стъпало” с височина над 100 метра се опира точно до центъра на града; там още по съветско време започнало изграждането на внушителна панорамна алея-стълбище: Каскадата. С края на СССР дошъл краят и на недовършения проект, който прекарал десетилетие в забрава – докато един заможен арменец-емигрант не взел нещата в свои ръце.
Днес Каскадата е сред любимите места за разходка в града. В долната й, равна, част има просторни широки алеи, между които са разположения поне две дузини прекрасни съвременни скулптури, всички дело на именити автори. Вместо натруфени исторически недоразумения от бетон или бронз, тук ни посрещат най-разнообразни закачливи сюжети: зайци, които ту прескачат камбана, ту яздят слон (Бари Фланаган); самодоволен възпухкав котак и още толкова възпухкава млада дама (Фернандо Ботеро); поредица коне и даже едно ярко-синьо пиле. Присъствието на толкова оригинални творби те кара да забравиш, че си на ръба на Европа, в бедна задкавказка държава и създава усещане за Париж или Лондон.
В стръмната си част Каскадата напълно отговаря на името си: каскада от стълбища и тераси с широки цветни градини от всяка страна, надлежно поливани в тежката лятна жега на Йереван (30-35 градуса всеки ден до края на септември). На всяка тераса има оформен фонтан или водопад, придружен от още скулптури от цял свят. Същевременно, всяка тераса е и вход към някоя от залите под Каскадата (ако не ви се върви нагоре по стълбите, залите са свързани с подземни ескалатори). От върха на Каскадата се открива чудесна гледка към целия център на града, която не може да бъде помрачена ори от недовършения с години комплекс-паметник на върха на хълма.